Alakuloisuuden torjunta

Alakuloisuuden torjunta2015-09-17T13:16:42+00:00

Alakuloisuuden torjunta

Noin kolmannes skitsofreniaa sairastavista tuntee itsensä alakuloiseksi tai masentuneeksi. Tämä on ymmärrettävää kaikkien sairauden aiheuttamien ongelmien keskellä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näitä tunteita on vain siedettävä. Voit kokeilla erilaisia keinoja, jotka voivat kohottaa mielialaasi ja torjua masennusta:

  • Lepää riittävästi – masennusoireet voivat johtua uupumuksesta. Kunnon yöunet parantavat usein oloa huomattavasti.
  • Lähde ulos –  eristäytyminen ja ikävystyminen vain pahentavat tilannetta. Ikävät ajatukset voivat helpottua jo siitä, että lähdet ulos, vaikka kävisit vain ostamassa lehden kioskilta.
  • Vieraile ystävien tai sukulaisten luona – juttelu ihmisten kanssa piristää mieltä.
  • Lähde lenkille – liikunta laukaisee lihasjännityksiä, lievittää stressiä ja parantaa mielialaa.
  • Tee jotakin mistä pidät – masentuneena unohtuu helposti, että elämässä on vielä asioita, joista voi nauttia. Lue kirjaa, katsele elokuvaa, käy kävelyllä tai vieraile ystävien luona. Kaikesta siitä on hyötyä, mikä vie ajatukset pois ongelmistasi.
  • Pyydä apua lääkäriltäsi.
  • Opettele rentoutumaan (ks. ohjeet jäljempänä) – pyydä lääkäriltä, sairaanhoitajalta tai toimintaterapeutilta rentoutusohjeita.
  • Opettele hallitsemaan stressiä – tutustu edellisen kappaleen ohjeisiin.
  • Soita auttavaan puhelimeen, jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole ketään, jonka kanssa voisit puhua. Auttavasta puhelimesta voit saada arvokkaita käytännön neuvoja ja tukea.