Kielteisten ajatusten torjunta

Kielteisten ajatusten torjunta2017-05-22T08:37:37+00:00

Kielteisten ajatusten torjunta

Joskus voi tuntua siltä, että kaikki kaatuu päälle ja elämä on liian vaikeaa. Monilla skitsofreniaa sairastavilla on itsemurha-ajatuksia. Tällaisissa tilanteissa on hyvä muistaa, etteivät kaikki päivät ole yhtä vaikeita ja että näitä ajatuksia voi torjua monin tavoin.schizofrenia_o

  • Yritä puhua jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Kun kerrot tunteistasi ääneen, ne eivät ehkä tunnu enää yhtä hallitsemattomilta. Puhuminen voi helpottaa oloasi. Älä epäröi kertoa itsemurha-ajatuksistasi. Itsemurhasta puhuminen ei lisää sen toteutumisen vaaraa.
  • Yritä vaihtaa ympäristöä. Lähde ulos huoneestasi kävelylle tai vierailulle ystävien tai sukulaisten luo.
  • Kirjoita paperille kaikki hyvät asiat itsestäsi, ystävistäsi ja muista sinulle tärkeistä ihmisistä. Ota tämä luettelo esiin, kun taistelet itsemurha-ajatuksia vastaan.
  • Sovi omaistesi kanssa, että soitat heille, jos sinulla on itsemurha-ajatuksia.
  • Soita lääkärille tai sairaalaan, jos itsemurha-ajatukset tuntuvat erityisen ahdistavilta.
  • Soita kriisipuhelimeen – sieltä saa apua kielteisten ajatusten torjumiseksi.