Rentoutuminen

Rentoutuminen2015-09-17T13:16:51+00:00

Rentoutuminen

Hengitys

Jo pelkkä hengitysrytmin hidastaminen voi lievittää ahdistuneisuutta ja vähentää stressin tunnetta. Kun olosi on erityisen ahdistunut tai stressaantunut, hengitä syvään sisäänpäin nenän kautta, ja laske seitsemään ja anna sitten ilman virrata hitaasti ulos ja laske samalla yhteentoista. Ala sitten hengittää kuuden sekunnin jaksoissa: kolmen sekunnin sisäänhengitys ja kolmen sekunnin uloshengitys. Pidätä hengitystä kymmenen sekunnin ajan jokaisen minuutin lopussa.

Järjestä itsellesi rentoutumisalue

Valitse hiljainen ja lämmin huone sellaisesta paikasta, missä tunnet olosi rauhalliseksi ja turvalliseksi. Levitä lattialle patja tai mukava matto. Himmennä valot. Laita soimaan musiikkia tai rentoutuskasetti (niitä voi ostaa kaupoista). Valitse hiljaista ja rauhallista musiikkia. Laulujen sanat eivät saa häiritä keskittymistä. Asetu makuulle ja aloita rentoutusharjoitukset.

Opettele jokin rentoutusharjoitus

Maatessasi alustalla voit esimerkiksi opetella rentouttamaan asteittain kaikki lihakset. Aloita sormista ja varpaista ja anna jännityksen laueta hitaasti, etene käsivarsiin ja jalkoihin ja niitä pitkin ylöspäin vartaloon ja lopuksi niskaan ja päähän.

Pyydä apua asiantuntijalta

Toimintaterapeutit osaavat antaa asiantuntevia ohjeita erilaisista rentoutustekniikoista. Tai kysy lääkäriltä, mistä voit saada rentoutusopetusta.