Stressi

Stressi2017-05-22T08:37:37+00:00

Stressin vähentäminen

Stressi on yleisimpiä skitsofreniaoireiden laukaisijoita. Valitettavasti stressiä on lähes mahdotonta välttää, koska jo skitsofrenia itsessään on erittäin voimakas stressitekijä. Stressi ei kuitenkaan ole skitsofreniaa sairastavien yksinoikeus. Lähes kaikki ihmiset kärsivät joskus stressistä, ja jotkut kestävät sitä paremmin kuin toiset.

Näin voit joko yrittää vähentää elämääsi liittyviä stressitekijöitä tai oppia sietämään niitä paremmin.

Käytä apuna tässä luvussa olevaa taulukkoa ja opettele ymmärtämään, mitä sinulle tapahtuu stressitilanteissa. Se voi auttaa sinua tunnistamaan varoitusmerkit.

Tee luettelo tilanteista, jotka tuntuvat stressaavilta. Kuinka voisit välttää niitä? Ellet pysty välttämään niitä, voitko mitenkään muuttaa niitä vähemmän stressaaviksi?

Jos jokin tilanne tuntuu ahdistavalta (esimerkiksi ruuhkainen katu tai tavaratalon tungos), poistu paikalta rauhallisesti. Älä yritä paeta nopeasti, sillä se saattaa vain lisätä ahdistustasi.

Vältä alkoholin, huumeiden ja kofeiinin käyttöä (kahvia, teetä ja kolajuomia). Ne voivat rentouttaa sinua hetken, mutta lisäävät pahaa oloa pidemmällä aikavälillä.

Harjoittele rentoutumista

Noudata alla olevia ohjeita tai pyydä lääkäriltä, sairaanhoitajalta tai toimintaterapeutilta rentoutumisohjeita.

Esimerkiksi:

  • kuuntele musiikkia
  • ota valokuvia tai piirtele
  • kirjoita mieleesi tulevia asioita, riimittele, runoile, pidä päiväkirjaa
  • tee kävelylenkki
  • lue
  • surffaile internetissä
  • käy elokuvissa tai katsele televisiota ystävän kanssa
  • urheile
  • käy uimassa
  • mietiskele
  • harrasta joogaa

Etsi joku, jonka kanssa voit puhua. Et ole yksin. Jos jokin asia vaivaa sinua, keskustele siitä jonkun luotettavan ihmisen kanssa.

Pidä elämä järjestyksessä – älä kerää itsellesi liikaa tehtäviä vaan yritä keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan.

Laadi jokaiselle päivälle ohjelma ja noudata sitä.Jos olet riidellyt jonkun kanssa ja se aiheuttaa sinulle stressiä, yritä keskustella asiasta jonkun ulkopuolisen kanssa. Hän pystyy ehkä näkemään tilanteen puolueettomin silmin ja voi auttaa ratkaisemaan riidan.

Läheiset ja erilaiset tukiorganisaatiot auttavat sinua – ota rohkeasti vastaan heidän tukensa.

Mitä tapahtuu kun olet stressaantunut?

stress