Terapeutti

Terapeutti2015-09-17T13:19:01+00:00

Terapeutin löytäminen

Erilaisia terapiamuotoja on niin paljon, että voi olla vaikea päätellä, mikä niistä olisi sinulle paras. Monien mielestä valinta on helpompi tehdä terapeutin kuin hänen tarjoamansa terapiamuodon perusteella. Haluat ehkä sellaisen terapeutin, jolla on samanlainen arvomaailma tai kulttuuritausta kuin sinulla. Sinulle saattaa olla tärkeää myös se, onko terapeuttisi nainen vai mies.

Tutkimusten mukaan on tärkeämpää, että tulet hyvin tulet toimeen terapeuttisi kanssa, kuin minkä tyyppistä terapiaa saat. Hoito tehoaa varmemmin, jos yhteistyö terapeutin kanssa sujuu hyvin ja sinä ja terapeutti luotatte toisiinne ja arvostatte toisianne. Kun lääkärisi suosittelee sinulle terapiaa, hänen tulisi ottaa huomioon terapeuttia koskevat toiveesi ja tunteesi.

Voit pyytää terapeuttiluetteloita Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta (Valvira) tai KELAsta. Voit myös saada arvokkaita neuvoja vapaaehtoisjärjestöiltä ja tukiryhmiltä.

Kysy terapeutiltasi

  • Minkä tyyppistä terapiaa annatte ja mihin sillä pyritään?
  • Kuinka kauan yksi käynti kestää?
  • Kuinka usein niitä on?
  • Kuinka monta käyntiä minä todennäköisesti tarvitsen?
  • Kuka maksaa terapian?
  • Kuinka pian terapian hyödylliset vaikutukset alkavat tuntua?
  • Voinko ottaa teihin yhteyttä käyntien välillä?
  • Oletteko jonkin ammatillisen järjestön jäsen?
  • Oletteko aikaisemmin työskennellyt skitsofreniaa sairastavien ihmisten kanssa?
  • Mitä muita hoitoja on?