Hyvät ja huonot päivät

Hyvät ja huonot päivät2017-05-22T08:37:37+00:00

Aina kaksi askelta eteen, joskus yksi askel taakseschizofrenia_l

Skitsofreniasta toipuminen on kivinen tie. Juuri kun on alkanut näyttää siltä, että ollaan pääsemässä eteenpäin, voi tulla uusi takaisku. Se voi olla äärimmäisen turhauttavaa, mutta pettymykset täytyy oppia hyväksymään.

Ongelmat tuntuvat usein ylitsepääsemättömiltä sillä hetkellä, kun ne ilmaantuvat. Saatat hermostua ja sinun voi olla vaikea ajatella selkeästi ja rauhallisesti. Yksi selviytymiskeino on pitää päiväkirjaa kaikista kohtaamistasi vaikeuksista. Sitten kun tunnet taas itsesi vahvemmaksi ja pystyt paremmin pohtimaan sopivia ratkaisuja, voit käydä muistiinpanojasi uudelleen läpi. Ota päiväkirja mukaasi, kun tapaat hoitotyöryhmäsi jäseniä. Voitte selailla sitä yhdessä ja etsiä ratkaisuja ongelmiin.

Itseluottamuksen palauttaminen

Vaikka toipuminen on jo alkanut, saatat tuntea itsesi toisinaan masentuneeksi ja epävarmaksi. Kärsit ehkä ujoudesta etkä keskustele ihmisten kanssa enää yhtä mielelläsi kuin ennen sairastumista. Uusien ihmissuhteiden luominen ei ole aina helppoa, mutta se on tärkeä askel kohti toipumista.
Mikäli sinulla on sosiaalisia pelkoja, kannattaa miettiä kohtaamiesi ihmisten arkitodellisuutta eli sitä miksi joku on tänään äkäinen, väsynyt tai komenteleva. Syynä voi olla huonosti nukuttu yö, perhekriisi tai työuupumus. Nehän eivät kohdistu sinuun, vaikka siltä tuntuisi. Jos joku tuntuu tuijottavan sinua vaikkapa hississä, mieti tilannetta ulkopuolisen kannalta. Todennäköisesti ihminen on omissa ajatuksissaan, ja häntä kiinnostaa enemmän päivän ruokaostokset kuin vastapäätä seisova ihminen.

Seuraavista neuvoista voi olla apua:

  • Tee luettelo asioista, joita teet mielelläsi muiden ihmisten kanssa ja yritä tuoda näitä asioita vähitellen takaisin elämääsi.
  • Tee luettelo asioista, joista pidät itsessäsi ja joista muut ihmiset pitävät sinussa, kuten hyvä huumorintaju, vieraanvaraisuus, taiteellisuus tai vaikkapa tietokoneosaamisesi.
  • Vahvista itseluottamustasi hitaasti mutta varmasti ja ala uudelleen pitää yhteyttä ihmisiin, joista välität ja joihin luotat.