Elämäntavat

Elämäntavat ja ihmissuhteet2017-05-22T09:13:14+00:00

Terveiden elämäntapojen merkitys

Psyykkinen sairastuminen, esimerkiksi skitsofrenian puhkeaminen, voi helposti johtaa myös fyysisen kunnon rapistumiseen. Epäterveet elämäntavat voivat heikentää yleiskuntoasi ja vointiasi. Tämä taas voi vaikuttaa mielenterveyteesi ja aiheuttaa syöksykierteen, joka johtaa sekä psyykkisen että fyysisen tilan romahtamiseen.

Lääkärisi voi neuvoa, kuinka voit parantaa elämäntapojasi.

 Seuraavassa on muutamia yleisiä vihjeitä

  • Älä lykkää lääkäriin menoa, jos tunnet itsesi sairaaksi.
  • Yritä vähentää tupakointia tai lopeta se kokonaan.
  • Pidä alkoholinkäyttö kohtuullisena.
  • Jos olet ylipainoinen, yritä laihduttaa siten, että paino laskee hitaasti mutta tasaisesti pitemmän ajan kuluessa.
  • Harrasta liikuntaa. Jos inhoat liikuntaa, yritä pohtia, mistä se voisi johtua. Jos se on mielestäsi yksinäistä puuhaa, mene mukaan johonkin ryhmään. Jos tunnet olosi epämukavaksi muiden seurassa, liiku yksin. Käy kävelyllä, juoksulenkillä tai vaikkapa uimahallissa silloin kun siellä on hiljaisempi aika.
  • Yritä välttää liiallista rasvan ja sokerin käyttöä.
  • Syö kalaa kaksi kertaa viikossa ja toisella kerralla mieluiten rasvaista kalaa (lohta, makrillia, sardiinia tai silliä).
  • Vähennä voin, margariinin ja muiden levitteiden käyttöä tai valitse vähärasvaisia vaihtoehtoja.
  • Syö runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Kypsennä vihannekset mieluummin höyryssä kuin keittämällä.
  • Käytä rasvatonta tai vähärasvaista maitoa.
  • Pastaa (makaronia), riisiä tai perunoita tulisi olla noin kolmannes koko ateriasta.
  • Älä lisää ruokaan suolaa.
  • Juo runsaasti nesteitä – juo joka päivä 8–10 lasillista vettä, hedelmämehua tai vähärasvaista maitoa.

Ihmissuhteet

Useimmat ihmiset kokevat ihmissuhteet vaikeiksi parhainakin aikoina. Psyykkisesti sairaille ihmisille lähes kaikenlainen kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa voi joskus tuntua mahdottomalta. Ihmissuhdeongelmiin ei ole helppoja ratkaisuja.

Voit kuitenkin kokeilla muutamia käytännön keinoja tilanteen helpottamiseksi.

  • Yritä olla huolehtimatta turhaan – skitsofrenia voi tehdä sinut yliherkäksi kaikelle mitä ihmiset sanovat tai tekevät. Älä turhaan mieti, onko joku ”lakannut välittämästä” sinusta tai miksi soittopyyntöihisi ei vastata.
  • Keskustele puolisosi kanssa – jos sinulla on puoliso, hän on todennäköisesti huolissaan siitä, kuinka sairautesi vaikuttaa suhteeseenne. Esimerkiksi lääkityksesi saattaa vaikuttaa sukupuolielämäänne. Keskustelkaa näistä peloista ja kysykää tarvittaessa neuvoa lääkäriltä.
  • Selvitä riidat – jos olet riidellyt jonkun kanssa, älä jää hautomaan asiaa. Kun olet rauhoittunut, yritä kuunnella myös toisen osapuolen näkemyksiä. Ellette pysty ratkaisemaan riitaa keskenänne, harkitse jonkun ulkopuolisen pyytämistä välittäjäksi.
  • Listaa asiat ja tilanteet, jotka ärsyttävät sinua, ja mieti onko ärsyyntymiseen todella syytä. Harkitse miten kannattaa toimia: pitäisikö mennä hetkeksi pois vai kuvailla suoraan omat tuntemuksensa toisille, rauhallisesti ja paikalla olevan ammattilaisen avulla.
  • Pidä yhteyttä omaisiisi – vaikka et enää asuisi perheesi kanssa, he välittävät sinusta edelleen ja haluavat tietää, mitä sinulle kuuluu. Kerro heille, mitä teet, kuinka hoitosi edistyy ja millaisia tulevaisuudensuunnitelmia sinulla on.
  • Tutustu ihmisiin – muutaman sanan vaihtaminen naapureiden tai kaupan kassan kanssa on hyvä tapa käydä stressittömiä keskusteluja.
  • Valmistaudu keskusteluihin – ihmisten kanssa on vaikeaa jutella, ellei keksi, mitä sanoisi seuraavaksi. Yritä miettiä valmiiksi vastauksia tavanomaisiin kysymyksiin, kuten työpaikkaasi tai opintojasi koskeviin kysymyksiin.